Gainer

Digimarkkinointi myynnin mahdollistajana – Neljä vinkkiä syksyyn.


Elokuu merkitsee aina uuden myyntikauden alkua. Heinäkuun jälkeen yrityksen myyjät tarkistavatkin usein kalentereitaan varmistaakseen, että yrityksen myynti lähtee sujuvasti käyntiin. Monet myyjät pureskelevatkin nyt kynsiään, sillä kalenterissa ei olekaan niin täyttä, kuin alun perin suunniteltiin. Siksi elokuu onkin oiva hetki miettiä, mitä muuta yritys voi tehdä perinteisen kylmäsoittelun sijaan saadakseen kalenterin täyteen. Tällöin kuvaan astuu digimarkkinointi myynnin mahdollistajana. Kokosimme yrityksellesi neljä digimarkkinoinnin perusvinkkiä, joilla pääsette alkuun digitaalisen myynnin kehittämisessä.


Vinkki 1: Löydy sieltä, missä asiakkaasi


Milloin viimeksi kartoitit kohderyhmäsi ja mietit kuka on yrityksesi todellinen ostaja? Kohderyhmää mietitään usein juuri aloittaneen yrityksen kohdalla, mutta jo hieman kokeneemmilta yrityksiltä kohderyhmän miettiminen jää helposti unholaan. Kun kohderyhmä on mietittynä on aika miettiä, missä yrityksesi potentiaaliset ostajat liikkuvat.

Jos yrityksesi ei löydy niistä kanavista tai niiltä paikoilta, missä ostajanne liikkuvat on teidän vaikea tulla tunnetuksi tavoittelemassanne kohderyhmässä. Tämän vuoksi on tärkeää, että digimarkkinoinnissa mietitään missä kohderyhmää kannattaa tavoitella. Yrityksen ei tarvitse olla kaikissa kanavissa, mutta muutamat eri paikat varmistavat, että yrityksesi saa kerättyä tunnettuutta. Mikäli olette B2B-yritys, voitte harkita LinkedIniä tai Google mainontaa, kun taas B2C-yritykselle voi olla hyötyä display-mainonnasta ja laadukkaasta somesisällöstä. Tuntemalla kohderyhmäsi löydät myös kanavat, joissa voitte heitä tavoitella.

Esimerkiksi Gainerin löydät näistä kanavista. Tunnistatko miten kohderyhmämme eroaa esimerkiksi LinkedInin ja Facebookin välillä?

Vinkki 2: Kerro yrityksesi palveluista nopesti ja selkeästi

Yrityksesi saavuttaessa potentiaaliset ostajat verkon eri kanavissa on aika katsahtaa verkkosivuille. Verkkosivut ovat usein ostajan ensikosketus yritykseesi, jonka vuoksi niiden sisältöä kannattaa hetki miettiä. Helppo tapa selvittää, miten selkeä yrityksesi kokonaisuus on, on antaa sivusi jonkun alasi ulkopuolisen henkilön tutkittavaksi, esimerkiksi sisko, puoliso tai vanha koulukaveri voivat tarjota arvokasta näkemystä siitä, miten hyvin yrityksesi toiminta aukeaa verkkosivukävijälle.

Jos yrityksesi onnistuu kiteyttämään palvelusi ja viestisi niin, että myös alan ulkopuolinen henkilö ymmärtää mitä teette olette onnistuneet. Onkin tärkeä muistaa, että potentiaalinen ostajasi ei ole aina alasi asiantuntija, eikä hän välttämättä ostaisi yritykseltäsi, jos onnistuisi asian tekemisessä sujuvasti itse. Siksi on tärkeää, että viestisi aukeaa jokaiselle ja sivuiltasi näkyy helposti mitä teette ja miksi teiltä kannattaa ostaa.


Vinkki 3: Yhteystiedot esiin ja yhteydenoton kynnys maantasalle

Joskus tämä voi tuntua jopa liian yksinkertaiselta vinkiltä, mutta todellisuudessa tämä asia uupuu monilta yrityksiltä. Koska haluatte täyttää kalenterinne tapaamisilla, jotka tuottavat yrityksellesi tulosta, on ehdoton hyöty, jos sivukävijä löytää tärkeät yhteystiedot sivuilta. Yleismaailmallinen ”osta@yritys.fi” ei kannusta ottamaan yhteyttä, koska kävijä ei tiedä kuka viestin vastaanottaa. Lisäksi yhteydenottoon (tai yhteystietojen jättämiseen) kannattaa tarjota erilaisia mahdollisuuksia. Sivuilta voi löytyä esimerkiksi:

  • soittopyyntö,
  • yhteydenottolomake,
  • chatbot,
  • uutiskirjeen tilausmahdollisuus
  • WhatsApp-numero
  • kartoitus, josta ohjaatte yhteydenottoon
  • ja monet muut tavat varmistavat, että yritykseesi on helppo ottaa yhteyttä.

Jos sivuilla on vain yksi yhteydenottolomake täynnä kysymyksiä on suuri todennäköisyys, ettei sivuvierailija ota yhteyttä yritykseesi lomakkeelta, koska sen täyttäminen vaatii liikaa aikaa. Tee yhteydenotto helpoksi ja sujuvaksi kävijälle.


Vinkki 4: Tarjoa mahdollisuus varata aika kalenteriisi

Kun perusasiat on kunnossa kannattaa verkkosivuvierailijan arkea helpottaa vielä viimeisellä
perusasialla – kalenterivarausmahdollisuudella. Tällä tarkoitetaan elementtiä, joka
esimerkiksi sijoitetaan sivuillesi, josta verkkosivuvierailija voi varata ajan suoraan yrityksen myyjän
kalenteriin. Tällaisia mahdollisuuksia löydät myös Gainerin sivuilta. Kalenteribuukkauksen
voi rakentaa esimerkiksi Calendlyn tai Microsoft Bookingsin avulla. Näillä työkaluilla tarjoat
vakuuttuneille vierailijoille nopean tavan buukata ajan suoraan kalenteriin.


Perusvinkeillä kohti digitaalista myyntiputkea

Kun verkkosivujen perusasiat ovat kunnossa voi yrityksesi pikkuhiljaa alkaa suunnitella
digitaalista myyntiputkea. Erilaisin ladattavin sisällöin, ilmaistestein, koulutuksin,
webinaarein ja ajanvarauksin luotte kohtaamis- ja konversiopisteitä sivuillenne, josta saatte
kiinni potentiaalisen ostajan yhteystiedot. Siitä voitte lähteä miettimään voisiko kävijän
polkua digitalisoida entisestään ja mitä ostajalle voisi tarjota oston jälkeen. Huolehdittuanne
perusasioista on vain taivas rajananne seuraavien askelien suunnittelussa. Panostamalla
digimarkkinointiin tuette myyntiä ja varmistatte, ettei myyjien elokuu ala enää stressaavasti
vaan he voivat nauttia siitä, että tietävät kalenterin olevan täynnä kaupan mahdollisuuksia.

Onko mielessäsi digimarkkinoinnin tai digimyynnin pulma, johon tarvitset apua? Me autamme mielellämme!

Löydät yhteystietomme täältä tai voit soittaa suoraan toimitusjohtaja Mikko Laaksolle +358 40 548 9511! Voit myös lähettää sähköpostin osoitteeseen: mikko.laakso@gainer.fi.

Jaa:

Liity uutiskirjelistalle

Scroll to Top