Kun lähettää sähköpostin ja pyytää soittoa, sitä odottaisi, että joku soittaa. Mutta kukaan ei soittanut.
Odottelen edelleen yhteydenottoa. Aikaa pyynnöstä on nyt mennyt kuukausi.
Lainauksia LinkedIn keskusteluista
Lähes joka kuukaisi jollain foorumilla keskustellaan siitä, miten telemarkkinointi on kuollut tai matkalla kohti loppuaan. Samalla kuitenkin lähes joka päivä bisnesfoorumit ja sosiaalinen media, kuten LinkedIn, täyttyvät julkaisuista, joissa tuskaillaan ostopolkujen kehnoutta ja asiakaskokemuksen karisemista päiviä ja viikkoja kestäneeseen odotteluun. Nämä julkaisut kertovat meille jokaiselle, että telemarkkinoinnille on vielä tarvetta, koska Suomea vaivaa luurikammo.
Mikä kumman luurikammo?
Luurikammo, telephobia, tarkoittaa tilaa, jossa henkilö välttelee puhelimessa puhumista. Tämä on erityisen yleistä myynnin henkilöillä ja muilla myynnillistä asiakastyötä tekevillä. Luurikammo näkyy yrityksen arjessa esimerkiksi niin, että asiakasvastaava ei halua tehdä prospektointityötä tai haluaa aina mieluummin lähettää sähköpostia tuntemattomalle henkilölle soiton sijaan. Samainen henkilö saattaa kyetä asiakkaidensa kanssa puhelinkeskusteluun, mutta kun puhelimen toisessa päässä on tuntematon päättäjä tai asiakas, alkavat polvet notkua. Luurikammo ei onneksi ole pysyvä tila, vaan siitä voi oppia pois, mutta joskus tuntemattomille soittaminen ei vain kuulu yrityksesi myyjien, esimiesten tai ehkä sinun mielipuuhaasi. Tässä kohtaa moni tuhahtaa, että soittotyö on keskeisessä roolissa myyjälle, joten ihmisen täytyy olla väärällä alalla, mutta ei sen tarvitse mennä näin. Joku työntekijä voi olla asiakastyössä korvaamaton ja lisämyynnin syrjäyttämätön valtias, mutta uusien asiakkaiden prospektointi ei vain herätä hänessä innostusta. Onneksi luurikammon parannuskeino on yksinkertainen – prospektoinnin ja tuntemattomien henkilöiden kontaktoinnin ulkoistaminen.
Telemarkkinointiyritys auttaa prospektoimaan ja käynnistämään ostopolun
Telemarkkinointiyritys, kuten Gainer, on toiminut vuosikymmenten ajan erilaisten yritysten myynnin kumppanina. Me pystymme käynnistämään yrityksesi ostopolun tai prospektoimaan tuntemattomien ihmisten massasta teille potentiaaliset liidit helposti, olemmehan tehneet tätä jo vuosia. Telemarkkinointiyrityksestä on apua luurikammoisen asiakasvastaavan kumppanina, koska me avaamme keskustelun asiakkaan suuntaan, jolloin sitä on helpompi jatkaa tulevaisuudessa.
Kaksi esimerkkiä telemarkkinoinnin soittokampanjoista
Telemarkkinointi auttaa luurikammon poistajana esimerkiksi prospektisoitoilla ja buukkauksilla. Prospektisoittoja tehdään yleensä erityisesti B2C-sektorilla, jolloin me soitamme sadoittain tai tuhansittain kuluttajia läpi. Soittojen aikana keskustelemme potentiaalisten liidien kanssa heidän tilanteestaan ja ohjaamme keskustelun sujuvasti kohti yrityksenne palvelua. Kartoittavan keskustelun aikana selvitämme onko henkilöllä mahdollisesti tarve nopealle ratkaisulle tai onko asia ajankohtainen esimerkiksi vasta kolmen kuukauden päästä. Tästä massasta erottelemme parhaat kirsikat asiakasvastaavanne soittolistoille. Asiakasvastaavan on huomattavasti helpompi aloittaa keskustelu sanoilla ”Hei Minna-Matti tässä yrityksestä X, kolleegani Pirjo-Petteri soitteli kanssasi tuossa pari viikkoa sitten ja pyysi että olisin yhteydessä palvelumme Y tiimoilta”, kun hän voi suoraan liittää soiton kuulijan muistijälkeen aiemmasta prospektisoitosta. Tämä on oiva tapa poistaa ylimääräistä stressia asiakasvastaavalta ja tehdä hänen elämästään hieman helpompaa.
Buukkaussoitot ovat vuorostaan yleensä B2B-sektorin luurikammoisen asiakasvastaavan unelma. Buukkaussoitoissa me keräämme listan B2B-päättäjiä yrityksesi asiakasprofiilista ja soitamme heidät läpi. Puheluissa keskitymme johonkin tiettyyn palveluun tai tuotteeseen ja nojaamme erityisesti yrityksenne aiempiin kokemuksiin tietystä alasta tai projektityypistä. Puhelun aikana varaamme yhteispalaverin B2B-päättäjän ja asiakasvastaavanne kanssa. Asiakasvastaava saa soittajan muistiinpanot ja viestinnän nähtäväkseen ja hänen täytyy vain mennä tapaamiseen. Näin hän voi keskittyä omaan osaamiseensa samalla kun me poistamme häneltä yhden luurikammon aiheuttajan hänen arjestaan.
Telemarkkinoija on henkilökohtaisen kontaktin ja kohtaamisten ammattilainen
Yrityksissä, joissa asiakasvastaava tai myyjä kärsii luurikammosta on suuri todennäköisyys, että telemarkkinoija jättää tuntemattomalle vastaajalle yrityksestäsi paremman kuvan kuin stressaantunut myyjä. Telemarkkinoijat ovat erilaisten ihmisten kohtaamisen ammattilaisia ja heille on luontaista käydä keskustelua monista aiheista sujuvasti erilaisten henkilöiden kanssa. Tämä sujuva henkilökohtainen kontakti on yrityksellesi ehdoton myyntivaltti, kun se on hoidettu ammattitaidolla.
Jos tätä tekstiä lukiessa olet tunnistanut yrityksestäsi luurikammoisen Laurin tai puhelinpelkoisen Pinjan kannattaa laittaa meille viestiä, sillä me autamme mielellämme yritystäsi. Nappaamalla avuksi telemarkkinointiyrityksen annat Pinjalle ja Laurille myös mielenrauhan, kun he voivat jatkossa keskittyä siihen missä he ovat erinomaisia ja jättää henkilökohtaiset ensikohtaamiset meille, kohtaamisten ammattilaisille.